Potträning, är det negativt?

Nu har jag fått två kommentarer om potträning där folk tycker att det är för tidigt med det.
Jag tycker bara det är lustigt. När ska man börja potträna sitt barn då?

Jag tvingar ju inte Elliot att gå på pottan. På morgonen innan jag byter blöjan tar vi av den gamla, han sätter sig på sin potta och jag sätter mig på toaletten. Vissa dagar sitter Elliot där jätte duktig, leker lite med en leksak och sådär, andra dagar reser han sig från pottan och kryper runt naken på golvet.

Det är ju inga tvång jag håller på med här utan jag erbjuder honom pottan redan nu så att han själv ska kunna välja när han vill bli pottvan. Det är inte så att jag planerar att "om 6 månader ska han vara blöjfri" där emot om han nu skulle vilja vara det på eget inetsiativ så är ju det jätte bra.

Barn kan bli blöjfria när som egentligen. Det finns många som använder sig av metoden EC som går ut på att man från att barnet är jätte litet (från nyfödd ålder och uppåt) letar efter signaler som barnet gör när det är kissnödigt och låter barnet kissa i en hink/handfat/på toaletten med föräldern och så vidare. Dessa barn klarar det ju uppenbarligen så varför ska inte min son få chansen att ens öva?

Jag tror chansen att Elliot blir blöjfri tidigare än andra barn finns men jag är inte säker på att han kommer bli det. Detta går som sagt i Elliots egen takt.

EcSwedens hemsida för er som är nyfikna!

Kommentarer
Postat av: Karro

Skit i neggo människor. Alla gör på sitt sätt, det du gör är jag övertygad om att det är rätt för Elliot!

2009-03-25 @ 19:08:18
Postat av: Veronica

Alla gör som de själva vill! Tycker han att det är kul så kan det väl inte vara fel

2009-03-25 @ 19:48:22
URL: http://larubsson.se
Postat av: Maria med Filip

Man märker juh liksom när dom e intresserade, o uppenbarligen är juh Elliot det. Marko hade blöjja rätt länge o han ville inte alls gå på toa..

2009-03-25 @ 22:34:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0