Mobil förskola?

Dethär är nog det mest absurda som jag hört på länge!
Tydligen har det börjat med mobila förskolor där barnen sitter i en buss varje dag och åker till olika platser som de besöker... Det kan väl inte vara ett rätt i huvudet på en person som kommer på en sådan sak? Vart finns pedagogiken i detta?

Sitta fastspänd i en buss flera timmar dagligen? leka på "otrygga" platser, pedagogerna kan nog inte tycka det är särskillt roande heller när de måste räkna barn var femte minut och vaka över barnen med hökögon hela dagarna.

Jag skulle aldrig sätta mitt barn i en buss varje dag. Det är ju extrema risker man tar, speciellt i detta väder. Kul med ösregn och man måste åka iväg...

Dessutom får man ju inte glömma tryggheten för barnen. Jag tror många barn skulle må dåligt av att inte ha en och samma plats att vara på om dagarna. En buss som förflyttar sig är nog inte någon trygghet för barn. Visst är det säkert roligt med utflykter ibland men fem dagar i veckan tycker jag är helt absurt...

Jag hoppas verkligen att de lägger ner denna typ av "verksamhet" och ställer upp bungalows på dagisgårdarna istället...

En länk till...
http://www.malmo.se/Arkiv/Nyhetsarkiv/Mellansida/Forvaltningsnyheter-2009/3-25-2009-Mobil-forskola-till-Limhamn-Bunkeflo.html

Kommentarer
Postat av: sofia

Det där är ingen ny företeelse utan har använts några år i Stockholms innerstad där det fungerar perfekt..

De barn jag känner som går på en sån förskola älskar det.. Dem får besöka olika stora lekparker och andra roliga ställen. Pedagogiken funkar också bra och det är inga problem med barnens trygghet eller säkerhet. Tycker det är bra att man om det finns platsbris/lokalbrist kommer på nya idéer..

2010-02-22 @ 19:22:52
URL: http://ellybrittasofia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0